ویترین نمایش آثار طراحان بسته بندی ایران | بسته ها

ویـترین نـمایش آثــار طــراحان بستـه‌بنـــدی ایــــران

Share your work and let others know about your abilities!
Menu

شیرین عسل و پایتخت گردشگری جهان اسلام

شیرین عسل هم‌زمان با رویداد ارزشمند "انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام" با نقش آفرینی نوستالژیک آثار جاودان فرهنگی و تاریخی شهر تبریز روی بعضی از بسته‌بندی‌های محصولات خود، واکنش ارادی اوج گیری حسی را در اذهان برانگیخت.

 

 

تبریز شهری‌است که نه ‌تنها قدمت تاریخی و هویت مدنی آن به قرن‌ها قبل برمی‌گردد بلکه مهد اولین‌های ایران نیز هست و یکه‌تاز پیشرفت‌های اجتماعی و مدنی بین شهر‌های ایران محسوب می‌شود. جاده ابریشم، مسیر باستانی و تاریخی تمدن‌ها و اقوام و ملل مختلف که با طول بیش از هزاران کیلومتر غرب را به شرق دور متصل می‌کرده، از تبریز می‌گذشته و این شهر دیرینه و تاریخی سال‌ها در مسیر این گذرگاه باستانی کاروانیان جاده ابریشم ایستاده و رودیدادهای بسیاری را میزبانی کرده. شهری که به عنوان محل پیوند اقوام و ملل مختلف همواره شکوه و وقار ایران را به رخ  جهانیان کشیده ‌است.

 

 

 

گروه صنایع غذایی شیرین عسل (که با افتخارتمام از تبریز، این سرزمین کهن برخواسته) با ایجاد کارخانجات عظیم صنایع غذایی موفق شده اعتباری جهانی برای صنعت غذای کشور کسب نماید. جاده ابریشم گذرگاهی برای عرضه محصولات گروه شیرین عسل از یک سو در غرب و از سوی دیگر در شرق دور می باشد. صنایع غذایی شیرین عسل انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام را به عنوان رویدادی تاریخی کانون توجهات خود قرار داده و سعی نموده است بخشی از این فرهنگ کهن را در قالب نقش آفرینی نمادهای فرهنگی و تاریخی این سرزمین افسانه ای بر روی بسته بندی محصولات خود به جهانیان ارائه نماید.

 

 

طراحی  مسحور کننده جلوه های تاریخی فرهنگی شهر تبریز مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و احساس تحریک حس لذت بخش و آرام بخشی را در مخاطبان ایجاد نمود .

 بیان تصویری یک کالا، بیش از کلمات، در ذهن مشتری ماندگار شده و چه بسا که در زمان برقرار ارتباط حسی با کالا توسط وی، به شناسایی آن محصول خاص منجر می‌گردد. این بیان تصویری با بهره گیری از عواملی چون رنگ، شکل و الگوی نوع حروف و نشانه ها، هویتی ویژه برای محصول به مخاطب منتقل می‌گرداند.

 

 

 

 

 

شاخصه هایی که در روند طراحی محصول چیپس کراکس شیرین عسل مورد توجه قرار گرفت تا بتواند هویت ویژه‌ی محصول را ایجاد کند را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد .

 

  • اهمیت به تاریخ، فرهنگ و آثار باستانی و نوستالژیک که  باعث افتخار و مباهات ما در میان ملل و کشورهای دیگر بوده و تجلی چنین آثاری در هر کجا که باشد باعث نوعی حس غرور و سرافرازی می‌شود . استفاده از چنین پتانسیل بالایی همیشه دغدغه‌ی دپارتمان طراحی شیرین عسل بوده و هست . همزمان با  نام‌گذاری تبریز در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، فرصتی به دست آمد تا بتوان از چنین پتانسیلی در طراحی بسته‌بندی نیز استفاده کرد.

 

  • استفاده از آثار تاریخی و بناهای قدیمی تبریز در قالبی جدید که تا به امروز کمتر به این صورت به آن پرداخته شده است. تمامی روند و کانسپت طراحی این بسته‌بندی، بر پایه‌ی  مفهوم بالا ساخته شد .
  • -استفاده از رنگ های Monochromatic color برای نشان دادن تاریخی طولانی که بر پیکر آثار بجا مانده، نقش بسته، همانندسازی و ارتباط دادن آن با مشتری امروزی با مفهموی مینمال و ارتباطی صریح و آسان که مستلزم زندگی امروزی است را میسر می‌سازد.
  • لوگو‌ی (کراکس به‌صورت لاتین) محصول با رنگی نافذ و تاثیرگذار نشان از تازگی و روحی جوان دارد، رسم شده با  خطوط عمودی و هندسی، همچون بنایی راسخ ایستاده تا همراستا با بناهایی باشد که به یادگار در زیر پایش ایستاده‌اند. نوشتار چیپس لاتین بر روی لوگو، هم راستا با لوگو و مفهوم آن، با تاکید کمتری قرار داده شده است.
  • -در اتودهای اولیه، به جای استفاده از تصویر محصول چیپس، به خود کلمه آن بسنده شده بود که در تکمیل و مراحل بعدی طراحی، برای ارتباطی راحت‌تر و فراگیرتر با گروه‌های سنی مختلف، تصمیم بر استفاده از تصویر محصول چیپس گرفته شد.

 

بازنشر در