ویترین نمایش آثار طراحان بسته بندی ایران | بسته ها

ویـترین نـمایش آثــار طــراحان بستـه‌بنـــدی ایــــران

Share your work and let others know about your abilities!
Menu

نشست خبری

ایمان آل مظفر: به قولهایمان پایبندیم !

کالا و مخاطب ایرانی باید به احترامی که شایسته آن است برسد.

نشست خبری اولِ سومین مراسم سالانه ی اهداء جوایز بسته ها روز گذشته دوشنبه یکم شهریور ماه در سالن امیر خانی خانه هنرمندان با حضور تعداد کثیری از اصحاب رسانه و مطبوعات برگزار شد. در ابتدای این نشست، مهرداد ذوالنور مدیر رسانه و ارتباطات این رویداد ضمن معرفی اساتید و حاضرین در جلسه گفت : باید از شما تشکر کنم که با حضورتان رویدادهای مهم هنرهای تجسمی در سالهای گذشته حمایت شدند و اکنون که " بسته ها " سه ساله میشود شما را جزو خانواده ی خود میداند. او در ابتدای مراسم از ایمان آل مظفر مدیر مسئول و موسس این رویداد درخواست کرد که گزارش عملکرد خود را به همراه قولهایی که در دوره گذشته به مخاطبان داده بود اعلام کند.

ایمان آل مظفر در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از حضور اساتید و حاضرانِ در این جلسه گفت:  ما در تمام یک سال گذشته تلاش کردیم  تا به قول هایمان عمل کنیم و امروز اینجا هستیم تا در مورد اهمیت پژوهش و آموزش در موضوع " بسته بندی " صحبت کنیم . امسال رویکرد بسته‌ها بر روی مبحث پژوهش و آموزش بسته‌بندی است. به‌زودی فراخوان دعوت از پژوهشگران منتشر می‌شود تا مقالات خود را برای انتشار در وب‌سایت ما ارسال کنند. همچنین فراخوان دومین کتاب سال"بسته‌ها" اعلام می‌شود. ما خواهان مشارکت تمام طراحان و دست‌اندرکاران صنعت بسته‌بندی هستیم. امروزهمچنین یک استعداد جوان که قول داده بودیم از او حمایت کنیم، را نیز معرفی می‌کنیم. ما برای او کلاس‌های آموزشی برگزار کرده ایم و با یک پروژه واقعی که توسط او انجام میشد درگیر و روبرو شدیم.او افزود: آرزو داریم کالا و مخاطب ایرانی آن احترام لازمی را که شایسته‌اش است، به‌دست آورد. هر کسی باید بخشی از بحث‌های اقتصاد مقاومتی و تولید ملی را به‌دست بگیرد، چون اعتقاد داریم توسعه و ماندگاری سرزمین‌مان در گرو رشد اقتصادی و تولید ملی است. آل‌مظفر ادامه داد: ارتباطات بین‌الملل بسته‌ها در حال گسترش است و بخش لاتین به وب‌سایت اضافه شده است. خصوصا تلاش می‌کنیم با دیدن کارهای خارجی، دانش آن‌ها را وارد کنیم، نه فرهنگ‌شان را !

در ادامه ی سخنان آل مظفر بیژن جناب از طراحان پیشکسوت بسته بندی گفت: سال‌ها است که در زمینه گرافیک کار می‌کنم و بی‌ینال‌ها، نمایشگاه‌ها و کتاب‌های مختلفی در این زمینه برگزار و چاپ می‌شود، اما اگر صادقانه بگویم  اگرمجموعه تمام این سال‌ها را به‌صورت مشخص درباره طراحی بسته‌بندی جمع‌آوری کنیم، به اندازه این سه سال فعالیت وب‌سایت "بسته‌ها" نمی‌شوداو ادامه داد: این کاستی در بی‌ینال‌ها وجود داشت و می‌دیدیم که چقدر نسبت به طراحی بسته‌بندی ضعیف برخورد می‌کنند و معمولا داورها و هیأت انتخاب، نگاه تحقیرآمیز و بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع داشته‌اند. ما اساتید زیادی در این زمینه نداریم که کار کرده باشند، چون نیاز آن در جامعه‌ی تولید و بازار ما دیده نمی‌شد، اما می‌بینیم که در این سه سال چقدر به جوان‌ها بها داده شد و آن‌ها تشویق شدند.وی تأکید کرد: ما با قدرت پیش می‌رویم و نتیجه‌ی آن این است که جوان‌ها با انگیزه‌ی بیشتری کار می‌کنند. آن‌ها خودساز شده‌اند، اگرچه نواقصی در کارهای‌شان وجود دارد، اما جنبه‌های مثبت‌شان بیشتر از جنبه‌های منفی است. باید به آن‌ها فضا داده شود تا استفاده‌ی بهتری از آن داشته باشند.


در ادامه مهرداد ذوالنور از آقای آل مظفر خواهش کرد تا برنده ی حمایت ویژه " بسته ها " از یک طراح با استعداد جوان ، جایزه ی گرنت ،را به همراه آقای جناب معرفی کنند و از آقای علی قریشی خواهش شد که به جمع حاضرین در جلسه بپیوندد. در ادامه آل مظفر توضیح داد که ایشان در طول دوره ی گذشته مورد توجه تیم بسته ها و شورای علمی، تخصصی آن قرار گرفت که پس از درنظر گرفتن فاکتورهای متعدد مانند:سن ، استعداد ، پشتکار و توانایی در طراحی بسته بندی او انتخاب شد و پس از گذراندن یک دوره ی کارآموزی در استودیوی بسته ها ، توسط یک سفارش دهنده ی واقعی یک پروژه به او سفارش داده شده که او آنرا تحت نظر اساتید به سر انجام رسانده و بسته بندی او وارد بازار شده و دوره ای را نیز در حال حاضر در مدرسه ی ویژه میگذراند و قرار است از یک یا دو نمایشگاه بسته بندی در خارج از ایران نیز با حمایت بسته ها از نزدیک دیدن کند.
علی قریشی ضمن تشکر از اساتید و توضیح پروژه ی واقعی خود که مربوط یه محصولات " تردک " میشود توضیحات دقیقی را درباره روند تحقیق و شناخت محصول و مخاطب و بازار ارائه کرد و سپس تصویری را از مراحل طراحی خود به نمایش گذاشت. در ادامه خانم مریم کهوند مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشکده ی هنر لوح "برنده ی حمایت ویژه ی بسته ها " را به برنده ی جوان و با استعداد این رویداد تقدیم کرد.

در ادامه ی جلسه بهرام کلهرنیا (طراح گرافیک ، پژوهشگر و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران ) در آغاز سخنان خود گفت : شهرهای دنیا معمولا با فستیوال‌ها و بی‌ینال‌های‌شان به‌عنوان یک رخداد فرهنگی - هنری معرفی می‌شوند. این امر در کشور ما با دشواری‌هایی همراه بوده و جشنواره‌های فرهنگی - هنری معمولا ماندگار نبوده و به پایان عمر خود رسیده‌اند او گفت: بنیانگذاری یک ایده با دشواری همراه است و در این میان، اتفاق‌های کم رمق و بی نتیجه هم کم نیستند. مسائل مختلف هم این مشکلات را تشدید میکند، مثلا مقوا توزیع فاسدی در کشور ما دارد و سال‌هاست مقوایی در کشور توزیع می‌شود که در هیچ جای دنیا مصرف ندارد. به همین دلیل، بسته‌بندی‌های ما به‌لحاظ فنی بیمار است . کلهرنیا خاطرنشان کرد: بسته‌ها به یک حرکت نشانه‌ای تبدیل شده است و جامعه امروز می‌گوید که می‌خواهیم همپای جهان دگرگون شده جایگاهی برای کشورمان بسازیم؛ در این صورت فضای خانه‌ها و فروشگاه‌ها نیز طور دیگری خواهد شد چرا که بسته‌ها پیام فرهنگی تولید می‌کنند. ضمن اینکه پژوهش در این زمینه کاری بنیادی است که می‌تواند سرنوشت ملی را رقم بزند.وی در ادامه افزود در این سالها پژوهش در زمینه‌ی بسته ‌بندی ورود نکرده و سفارش‌دهندگان نیز مشخصا این موضوع برای‌شان اهمیت چندانی نداشته و ندارد و ما این موضوع را باید تغییر دهیم. همه ی ما میخواهیم  این ایده را برای" بسته ها " بنیان گذاری کینم و این کار بسیار سختی ست. بسته ها ظرف سه سال ریشه های پابرجایی را از خود به جا گذاشته است و به یک حرکت نشانه ای تبدیل شده است و میگوید که ما میخواهیم همپای دگرگونی جهان – جایگاهی ویژه و متعلق به خودمان برای بسته بندی خلق کنیم. بسته ها در این مدت جایگاه سازی و رفتارسازی کرده است .  ما اگر بتوانیم نظام رایج بسته بندی را تصحیح کنیم، جامعه ی ما، ویترین های ما، فروشگاههای ما، فضای داخل خانه ها و بیش از همه رفتار انسانی ما عوض خواهد شد و ما به خودمان نزدیکتر خواهیم شد. بسته ها در هر جامعه ای پیام فرهنگی تولید میکنند.
بسته ها میگوید میخواهد پژوهش کند و به آنچه میخواهیم نزدیکتر شود. آیا ما میتوانیم نظام آموزشی و پژوهشیمان را قوی تر و کارآمد تر کنیم ؟ من آرزوی آن روز را دارم .


در ادامه مهرداد ذوالنور از خانم کهوند درخواست کرد که با توجه به برخورد مداومشان با نسل جوان و دانشگاهی نیز از این زاویه در مورد موضوع بسته بندی و نحوه ی آموزش آن در دانشگاهها توضیح دهند. مریم کهوند ( مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشگاه هنر) نیز با بیان این‌ که دانشجویان طراحی گرافیک و طراحان دغدغه‌ طراحی پوستر و جلد کتاب را به مثابه کار فرهنگی بیشتر دارند، گفت: طراحان دوست ندارند کار طراحی بسته‌بندی انجام دهند، مگر این‌که مجبور باشند!

در این شرایط چنین اقدامی توسط وب‌سایت "بسته‌ها "بسیارامیدوارکننده است. بسته‌بندی یک حوزه‌ی میان‌رشته‌ای است و با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی به حوزه‌های دیگر هم وارد شده است. بخش آموزشی و دانشگاهی بسیار کوچک است و بضاعتی برای درگیر شدن با تکنولوژی ندارد.او افزود: آنچه در این حوزه فراموش شده، دانش و اطلاعات است. بسیاری از مدرسان ما تجربه‌ کار عملی در زمینه‌ بسته‌بندی ندارند و از مطالعه هم فاصله می‌گیرند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: ما هنوز در حوزه‌ فرهنگ دیداری به کار بنیادی و پژوهشی نیاز داریم. لازم است طراحی‌های ما هم به آن سمت حرکت کند. این‌که چه چیزهایی باید جایگزین طراحی‌های غربی شود، به پژوهش و کار میدانی نیاز دارد. وی یادآور شد: بسته‌بندی حوزه میان رشته‌ای است که کارکرد زیادی برای ارائه محصول دارد و امروز طراح بسته می‌تواند در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کند و دانشجو می‌تواند فرآیند واقعی را در بهترین حالت تجربه کند.

کهوند خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش بسته‌بندی، نداشتن اطلاعات و دانش لازم دیده می‌شود که روز به روز دانشجویان و نیز طراحان از مطالعه و پژوهش در این حوزه فاصله می‌گیرند اما مهمترین مسئله بازار کار بسته‌بندی ، آموزش است که از آن غفلت شده و باید به اطلاعات، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی بیشتر توجه شود. این مدرس دانشگاه اضافه کرد: ما هنوز در حوزه‌ی فرهنگ دیداری به کار بنیادی و پژوهشی نیاز داریم. لازم است طراحی‌های ما هم به آن سمت حرکت کند. این‌که چه چیزهایی باید جایگزین طراحی‌های غربی شود، به پژوهش و کار میدانی نیاز دارد.

 

بازنشر در