ویترین نمایش آثار طراحان بسته بندی ایران | بسته ها

ویـترین نـمایش آثــار طــراحان بستـه‌بنـــدی ایــــران

Share your work and let others know about your abilities!
Menu

گزارش اولین مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها

شب گذشته ( 3 آبان 1393 ) اولین مراسم سالانه اهداء جوایز و معرفی آثار برگزیده سال صنعت بسته بندی کشور با نام " بسته ها " در خانه هنرمندان ایران با حضور پر تعداد اساتید ، طراحان بسته بندی وعلاقمندان برگزار شد.

در این مراسم ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، بهرام کلهرنیا، دکتر محمد رزاقی، شهرزاد اسفرجانی، طاهره محبی تابان، بیژن جناب، اونیش امین الهی مسعود نجات ، حسین نوروزی، دکتر مجتبی الهیاری، مجید عقیلی، مهرداد ذوالنور و بسیاری از هنرمندان شاخص هنرهای تجسمی حضور داشتند . در ابتدای این مراسم ایمان آل مظفر موسس وب سایت " بسته ها " و دبیر مراسم ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور علاقمندان و اساتید در این رویداد گفت :

بسته ها نهالی است که با امیدها و آرزوهای فراوان ، در سال گذشته کاشته شد . این نهال با کمترین امکانات ولی با استفاده از بهترین و شایسته ترین تجربه ها ، توانست رشد کند و امروز همراه با شما شاهد رشد و به بار نشستن آن هستیم . وی اشاره کرد که صنعت بسته بندی در ایران با کمبودها ، چالشها و مشکلات عمده ای روبه رو است. از مواد و متریال گرفته تا طراحی و تولید. با گسترش بازار و ورود کالاهای انبوه و مشابه ، مصرف کنندگان با معقوله پیچیده ای به نام انتخاب رو به رو هستند و این باعث رقابت شدید میان کالای تولیدکنندگان مختلف شود . تنها کسی در این رقابت پیروز می شود که ورزیده تر از سایرین باشد .

او گفت ما در بسته ها سعی کردیم آثاری را به نمایش بگزاریم و طراحانی را معرفی کنیم که از یک سطح استاندارد در طراحی بسته بندی برخوردار باشند. و در کنار آنها تلاش کردیم تا آثار دانشجویان با استعداد را هم به نمایش بگزاریم.و فرصتی را ایجاد کنیم برای تولید کنندگانی که مایل هستند از استعدادهای جوان استقبال کنند و به این واسطه وارد باز کار حرفه ای بشوند. او یادآور شد که اهداف این رویداد عبارتند از: انتشار کتاب سال بسته بندی، حمایت صنفی و حقوقی از طراحان بسته بندی، آشنایی مخاطبان با طراحی بسته بندی، ارتقاء سلیقه جامعه و مطالبات بیشتر آنها از بسته بندی، برگزاری سمینار و دوره های آموزشی  و کارگاه های مختلف و جشنواره ها و در نهایت گرفتن حق کپی رایت برای آثار.

پس از وی بهرام کلهرنیا از طراحان و پژوهشگران پیشکسوت به روی صحنه رفت. کلهرنیا در ابتدای سخنان خود گفت که به نظر میرسد بسته بندی به عنوان یک پرسش از نخستین روزهای زندگی بشر با او همراه بوده. از زمانی که او نیاز به حفاظت از چیزی را داشته، او گفت که پژوهش های گوناگونی بر پیشینه ای این موضوع بسته بندی و ظرفها توسط باستانشناسان و تاریخ دانان انجام شده و اشیاء گوناگونی از مدنیت های مختلف ما ایرانی ها یا ملت های پیشا ایرانی باقی مانده که هنوز بسیار راز آمیز هستند که به سرعت مجموعه ای نقش و نگار ها با اهداف ارتباطی و جعت منتقل کردن معانی ای مانند برکت روی آنها نشست تا زمان انقلاب صنعتی که بشر به طرز فکرهای جدیدی رسید و بسته بندی به مثابه معنای جدیدی در فرایند تحولات اجتماعی شکل بگیرد. کلهرنیا گفت: بسته بندی محصول دگرگونی در اندیشه و ضرورت های اجتماعیست .او گفت امروز منظره جهان از طریق بسته بندی به ما منتقل میشود. بسته ها حاوی و حامل شکل هستند و روایتهای نو پدید از زبان معاصر انسان را به نمایش میگذارند.

پس از وی و توضیحات مجری، بیژن جناب از طراحان با سابقه ی صنعت بسته بندی به روی صحنه رفت و با ابراز خوشحالی از اینکه در این جلسه به صورت اختصاصی به موضوع بسته بندی پرداخته میشود گفت طبیتا یک بسته بندی با اقشار مختلف مردم و استفاده کنندگان آن ارتباط مهمی دارد و هر بسته بندی سرمایه گزاری فراوانی در پشت آن قرار دارد که زحمات یک طراح در ارائه این بسته بندی بسیار میتواند مهم باشد. طراحان میتوانند زیبایی و سلیقه و هویت را در جامعه به صورت وسیع گسترش بدهند و به مرور ذائقه و سلیقه ی مخاطب را عوض کرده و ارتقاء بدهند. و اگر طراحان هماهنگی های لازم را بین خود داشته باشند این کار را میتوانند بهتر و سریعتر انجام بدهند. طبیعتا یک طراحی بسته بندی موفق اعتماد مشتری را جلب کرده و میتواند در مسائل اقتصادی تاثیر کلیدی و مهمی داشته باشد. وی ضمن ارائه ی توضیحات مهم و نکاتی تخصصی در رابطه با موضوع بسته بندی و طراحی آن گفت که به این رویداد و ایجاد سلیقه و فرهنگ سازی بسیار خوش بین است و از ایمان آل مظفر تشکر نمود.

بعد از سخنان بیژن جناب، شهرزاد اسفرجانی و ایمان آل مظفر از حامیان برنامه و توجه آنان به موضوع بسته بندی با دعوت آنان به روی صحنه و اهداء لوح تقدیر قدردانی نمودند. سپس در ادامه مراسم شهرزاد اسفرجانی رئیس هیئت داوران این رویداد ضمن ایراد سخنانی به اهمیت موضوع بسته بندی اشاره کرد و گفت که در سالهای دور با دیدن یک بسته بندی قدیمی علاقه شدیدی به بسته بندی پیدا کردم و حالا که از آن سالهای دور می گذرد ضرورت توجه به موضوع بسته بندی برای همه ی ما شدیدا احساس میشود. بسته بندی نسبت به تغییر جهان مسئول است و در کشور ما بین سه گروه طراحی صنعتی، طراحی گرافیک و خود صنعت بسته بندی و تولید محجور مانده. ما باید به بسته بندی مثل یک حلقه گمشده توجه کنیم و آن را در دستور کار توسعه کشور با تلاش خودمان قرار بدهیم و با توانمند سازی طراحان ، توانمند سازی مدیران و بالا بردن سرمایه گذاری در صنعت بسته بندی این موضوع را حمایت کنیم. این صنعت به شدت به طراح حرفه ای و ماهر نیاز دارد و سرنوشت یک کالا با طراحی خوب عوض میشود. فراموش نکنیم بسته بندی مرحله آخر خط تولید نیست، بلکه مرحله اول ورود به بازار و موفقیت است و آنرا دست کم نگیریم.

در ادامه ی صحبتهای شهرزاد اسفرجانی بیانیه هئیت داوران متشکل از شهرزاد اسفرجانی، دکتر محمد رزاقی، علیرضا مصطفی زاده و مسعود نجات خوانده شد. در این بیانیه اعلام شد : قضاوت در حوزه بسته بندی همواره کاری سخت و دشوار است.  برای انتخاب یک بسته بندی برگزیده معیارهای زیادی وجود دارند که می بایست با دقت بررسی شده و مورد توجه قرار بگیرند.  شناسایی آثار مشابه و یا الگو برداری شده در میان تعداد انبوه بسته بندی در سراسر دنیا به راستی کاری دشوار است. هیات داوران با بیان خرسندی خود از تعداد آثار رسیده به وب سایت ، پس از بررسی 103 اثر از 60 طراح در بخش حرفه ای و 20 اثر از 15 طراح ، با نگاه ویژه به تاثیر بسته بندی در چرخه اقتصادی و فروش کالا ، 3 اثر را در بخش دانشجویی به شرح ذیل کاندید آثار برگزیده سال بسته ها اعلام می دارد:

فرشته زینالی برای بسته بندی چای یاپراک

سید مصطفی سید ابراهیمی برای بسته بندی گیاهان دارویی حکیم

آزاده قلی زاده برای بسته بندی چای کیسه ای پردیس

از میان این 3 اثر، اثر آزاده قلی زاده برای بسته بندی چای کیسه ای پردیس به دلیل انتخاب و اجرای ساختار مناسب و خلاقیت در ایده به عنوان اثر برگزیده سال بسته ها معرفی شده، تندیس و دیپلم افتخار بسته ها به ایشان اهدا می شود.

در بخش حرفه ای به دلیل تعداد نسبتا زیاد آثار با کیفیت مطلوب و گروه های کالایی گوناگون،  6 اثر به شرح ذیل کاندید اثر برگزیده سال بسته ها شدند:

مهشید آسوده خواه برای بسته بندی موسسه خیریه معلولین و سالمندان کهریزک

علی قادری برای بسته بندی  Ice Tea   سن ایچ  

اثریکتا جبلی برای بسته بندی  کشمش شهدانه

علیرضا وزیری برای بسته بندی ظروف آشپزخانه پاتیلان

سارا صفی برای بسته بندی کرم ایزودرم

محمد سیار برای بسته بندی سیمان فارس

و در نهایت با اختلاف کمی ، بسته بندی ظروف آشپزخانه پاتیلان اثرعلیرضا وزیری به دلیل ارتباط مناسب طرح با محصول، ترکیب بندی و اتخاب رنگ مناسب ، اجرای دقیق و استفاده به جا از تصویر  به عنوان اثر برگزیده سال بسته ها معرفی شده، تندیس و دیپلم افتخار بسته ها به ایشان اهدا می شود.

بخش نگاه ویژه داوران به دلیل وجود گروه های کالایی مختلف و ذائقه های مختلف طراحی ، بخش جدیدی به داوری افزوده شد. در این بخش سعی شد آثاری بررسی شوند که به طور معمول در سراسر دنیا از بسته بندی‌های مطلوبی برخوردار هستند اما در ایران توجه چندانی به آنها نشده است. یکی از این گروه های مهم کالایی، بسته بندی دارو و مواد دارویی است. امید بیمار برای مداوا به دارویی است که برایش تجویز شده، بسته بندی دارو می تواند اطمینان از اثر بخش بودن و شفا را برای بیمار بوجود بیاورد. با این نگاه هیات داوران بسته بندی داروی ضد سرطان ولزومیب اثر نازگل مهدویان را به عنوان نگاه ویژه داوری معرفی کرده با امید بهبود تمام بیماران خاص،  تندیس و دیپلم افتخار بسته ها را به ایشان تقدیم می کند .

در انتهای برنامه امرالله فرهادی برای تقدیر از طراح پیشکسوت صنعت بسته بندی کامران کاتوزیان بر روی صحنه رفت. او گفت که واقعا جای کامران کاتوزیان بر روی صحنه خالیست و چند روز قبل از مراسم خدمت ایشان رسیدیم برای دعوت به حضور در این برنامه اما امروز گفتند که نمیتوانند و برایشان سخت است که بیایند. او گفت که به قول ابراهیم حقیقی بعضی آدمها هستند که در طول زندگی شان  با کارها و عملکردشان تاریخ در آن حوزه کاری به قبل و بعد از ایشان تقسیم میشود و کامران کاتوزیان یکی از این افراد هستند. او در سالهای دور یکی از پیشرو ترین و آوانگارد ترین آژانس های تبلیغاتی ایران را داشت و در تمام این سالها تاثیر بی نظیر و فراوانی را بر روی این مبحث و بسته بندی گذاشت که همه آنرا میدانیم. در این برنامه یک مدال برای قدردانی از ایشان طراحی شده و این مدال به زودی به ایشان تقدیم خواهد شد و بعد از این هر سال نیز این مدال با نام کامران کاتوزیان چه در حوزه دیزاین و بسته بندی و چه درحوزه توسعه آن به افراد شاخص و تاثیر گذار این رشته داده خواهد شد .

اجرای اولین مراسم سالانه اهداء جوایز و معرفی آثار برتر بسته بندی کشور را خاتون شهبازی بر عهده داشت .

 

 

عکسها از :

لیلا ابراهمیمی

نغمه مقصودلو

شایان خلیل بیگی

کوشا کیوانخواه

بازنشر در